ITpro TechNett Om TechNett  

Mar 18 2008

Er ikke alle internettsider publikumskåte trafikkmaskiner

Publisert av picxx klokka 1:16 am i Personlig, internett
Skumma gjennom 684 ganger totalt, 1 så langt i dag

Alle som eier en nettside vil jobbe med å skaffe trafikk til sin side, bevist eller ubevist. Å hevde noe annet blir omtrent som å hevde at man overhodet ikke konsumerer væske i sitt liv, selv om man drikker to storflasker cola hver dag. En nettside uten trafikk kan sammenlignes med en personlig notisblokk, og selv om det finnes slike, vil en som eier en nettside i de aller fleste tilfellene ikke være fornøyd før den får trafikk til sin side.

internett trafikk

En kommentar som fortjener et svar

På min bloggpost hvor jeg forklarer om 30 prosent regelen fikk jeg en intressant kommentar jeg faktisk synes fortjener en hel bloggpost. Kommentaren i seg selv er grei nok den, men det ligger en del myter og missforståelser i selve tankegangen bak svaret jeg ønsker å kaste litt lys på.

Myten om hva en blogg er

En blogg var det man kan kalle en dagbok pÃ¥ nett. Blog har utviklet seg fra ordene web og log, som betyr en log pÃ¥ internet. I dag er ikke en blog annet enn et enkelt cms du bruker for Ã¥ publisere informasjon pÃ¥ internett. De fleste bruker wordpress , men det finnes ogsÃ¥ et uttall andre blogcms’er som er bygd pÃ¥ creative commons license. Det er ikke noen skjulte retningslinjer for hva en bloggeier kan, eller ikke kan, gjøre pÃ¥ sin nettside. En trenger heller ikke Ã¥ fÃ¥ noe spesielt utav det selv pÃ¥ sin blogg, men kan faktisk drive en ren informasjons side.

En blogger bryr seg ikke om trafikk

Dette må være den største myten av dem alle. Om en nettside ikke bryr seg om trafikk, trenger den faktisk heller ikke å motta noen trafikk. En uindeksert nettside som ingen vet om vil faktisk slippe å motta noe som helst trafikk. Den dagen du legger en post inn på bloggrevyen jobber du aktivt for å oppnå trafikk til din blogg, den dagen du pinger twingly jobber du aktivt for å skaffe trafikk til din blogg, den dagen du forteller en kamerat om bloggen din jobber du aktivt for å skaffe trafikk til din blog og den dagen du bryr seg om ting som sidetittel og hvilken overskrift innlegget ditt har jobber du aktivt for å skaffe trafikk til din blogg. En blogger bryr seg om trafikk like mye som en hvilken som helst annen nettside eier. Punktum.

Ikke tillegg deg selv for mange standpunkt

Å ha standpunkt i livet er flott. Å ha standpunkt som du selv bryter uten å være klar over det er latterlig. Noe som mye går igjen fra norske bloggere er mer eller mindre det samme som Rage skrev i sin kommentar. Dette er myter, og prinsipper man daglig bryter i og med at man ikke selv ikke innehar nok informasjon til å vite hva man snakker om. Om man går bort fra disse mytene vil man sitte tilbake med at alle nettsideeiere ønsker trafikk, og de publiserer primært informasjon på internett de ønsker skal oppnå høyest mulig trafikktall.

Men, de vil ikke tjene penger

Noe som ikke er en myte er at norske bloggere ikke ønsker Ã¥ tjene penger pÃ¥ sin hobby. Dette er selvsagt opp til hver enkelt Ã¥ avgjøre, og man unnskylder gjerne sitt standpunkt med at man ikke vil “grise til” nettsiden sin med en masse annonser. I dagens annonsemarked kan man annonsere uten at leserne engang vet at det er annonser pÃ¥ siden, sÃ¥ dette er vel ogsÃ¥ noe som ligner pÃ¥ en myte, men et standpunkt mange har fordi det nærmest er ‘populært’ Ã¥ ikke tjene penger pÃ¥ en blogg. Meget mulig at man tenker slik at ettersom jeg fikk min blogg gratis, skal jeg heller ikke tjene noe pÃ¥ den…..men, er den gratis. Verdsetter du virkelig tiden din til 0.- Ville du jobbet gratis ogsÃ¥ all den tid du hadde hatt en genuin interesse av din jobb. Ville noen som driver med rally som hobby takke nei til en god sponsoravtale. Jeg bare spør.

Om du likte denne posten bør du abonnere på min rss feed.
Du kan også motta nye artikler direkte til din e-post.

18 kommentarer av “Er ikke alle internettsider publikumskÃ¥te trafikkmaskiner”

  1. Rageden 18 Mar 2008 klokka 9:14 am

    Oisann…

    Skal ikke legge skjul på at jeg satt kaffen i halsen når jeg så denne i dag ja, men det var jo litt morsomt å gjøre seg fortjent til en egen bloggpost da :p

    Du har helt klart et poeng, for jeg må innrømme at jeg kanskje ikke hadde syntes det hadde vært så morsomt å ha 0 besøkende på bloggen.

    Jeg gjorde jo derfor tidlig et valg, jeg registrerte en Google Analytics konto slik at jeg kunne “følge med” pÃ¥ hva som skjedde pÃ¥ siden.

    Poenget mitt er i hvert fall, at jeg ikke gjør noe aktive tiltak for å generere mer trafikk til bloggen.
    Jeg personlig har 0 kr mer på kontoen om jeg har 500 besøkende eller 5000 besøkende, så det er kanskje ikke så representativt?

    Om målet var trafikk, så tror jeg hadde sluttet å blogge, eller som du skriver satt meg bedre inn i ting slik at jeg faktisk fikk noe igjen for arbeidet.

    På den andre side, så var det jo på grunn av ditt arbeid jeg fant Norske-Plugins, som raskt utviklet seg til min favorittblogg.

    Hvem vet, kanskje jeg har en trafikk hungrig trafikk konstabel i magen, men foreløpig så håper jeg at bloggen kan leve sitt eget liv.

  2. Andreasden 18 Mar 2008 klokka 9:24 am

    DU er en publikumskåt trafikkmaskin, akkurat som alle andre på Kudos. Det gjør meg trist å se den norske Digg-klonen ende opp som et verktøy for noen få å kunne publisere uinteressant materiale bare for å tjene noen usle reklamepenger fra google.

    Jeg klikket på denne lenken fordi jeg trodde du hadde en interessant kommentar på akkurat det, og ikke bare et tåpelig forsvar på hvorfor du selv er like dårlig. Så, nå fikk du noen øre fra meg også.

    Og jeg er enig med andre kommentaren du snakker om. blogging oppsto som en måte å uttrykke framfor alt meninger, ikke for fjortissjenter å få sosial bekreftelse eller unge menn å tjene penger på å resirkulere youtube-filmer.

  3. Nicolasden 18 Mar 2008 klokka 9:53 am

    Jeg verdsetter ikke tiden min til kr 0, men det jeg ønsker å oppnå er mye mer verdt enn penger. Jeg ønsker å forandre leserne mine. Gjøre verden bedre, osv. Derfor ønsker jeg selvsagt massevis av lesere, men ikke reklame som tar fokus vekk fra innholdet. Det eneste jeg kan benytte da er affiliate links o.l., og man sier jo ikke nei takk til penger.

    Problemet er bare at skjult reklame føkker integriteten din når det du selger er troverdighet, det setter spørsmålstegn med hvorfor du formidler det du gjør. Forteller du meg dette fordi det er viktig, eller fordi du ønsker å tjene penger på det?

    Hvis jeg var ute etter penger ville jeg gjort noe ganske annet enn å blogge. Men det er kanskje bare meg.

  4. picxxden 18 Mar 2008 klokka 10:58 am

    @Rage: Jeg finner det litt paradoksalt at du signerer med egen nettside / blog i kommentarfeltet om du ikke gjør noe aktivt for å promotere bloggen din :P Jeg skjønner hva du sier, men alle som har trafikk på siden sin har i større eller mindre grad aktivt promotert sin nettside.

    @Andreas: Jeg tjener ikke noe på at folk klikker seg inn på denne siden, så du slapp å bidra med noe der :)

    @Nicolas: Jeg ser poenget ditt, og det å forsøke å gjøre verden bedre ved å blogge er jo en flott tanke.
    Skjønner det du sier om skjult reklame, og inntil nå har jeg vært så dum at jeg har testet blogging med inntakte affiliatelinker, ettersom jeg trodde at folk uansett klikket på dem om de fant innholdet ditt intressant og leserverdig. Slik er det tydeligvis ikke. Heldigvis finnes det i dag en mengde verktøy for å maskere affiliatelinker, og slik vil det jo se ut som om du linker direkte til sidene, noe de fleste synes er mye bedre. Effekten for meg som sideeier blir mere penger i kassa, og leserne mine blir glade og fornøyde ettersom jeg linker uten affiliate linker.

    Til din siste kommentar ha jeg bare dette å si: Om du er ute etter penger i dag bør du så absolutt blogge, særlig hvis du faktisk synes det er morsomt å skrive :)

  5. atometden 18 Mar 2008 klokka 11:19 am

    Alle som lager seg en webside vil gjerne ha trafikk til den, man vil bli sett, vil at andre skal lese ideene dine og gjerne kommentere.

    Om man vil tjene penger på det, er noe helt annet, og for en liten, personlig blogg som ikke har så voldsomt mye trafikk, så ville jeg også ha droppet reklame. Uten tvil. Hvorfor? Fordi det kreves enten ganske mye og målbevisst jobbing for å lage innhold som selger, eller MYE trafikk. Klarer man begge kan man plutselig gjøre det stort.

    Hva mener jeg nÃ¥r jeg sier “mye” trafikk? Vel, har du under 1000 unike besøkende pr dag (husk - nÃ¥ snakker vi om “personlig blogg”, altsÃ¥ ikke artikler skrevet for Ã¥ selge noe, da blir saken en helt annen), sÃ¥ vil jeg pÃ¥stÃ¥ at reklame pÃ¥ sida di bare er tull. Klart, du kan tjene noen kroner hist og her, og kanskje fÃ¥ rÃ¥d til en pizza i mÃ¥neden om du er heldig, men er det sÃ¥ lite det er snakk om, sÃ¥ dropp det heller, og gjør sida di renere og penere.

  6. picxxden 18 Mar 2008 klokka 11:34 am

    Jeg er langt på vei enig med deg atomet.
    Det jeg egentlig reagerer litt på er all den ubenyttede trafikken som strømmer gjennom alle disse ikke-kommersielle bloggene hver dag. (får gåsehud).

    La oss si at 100 gode, norske blogger inngikk et bloggsamarbeid pÃ¥ annonsesiden. 50 prosent av all annonsering skulle gÃ¥tt tilbake til ’samarbeidet’ for utbedring og utvikling mens resten av de 50 (eller 2X25) hadde gÃ¥tt til mnd. utlodning til ‘medlemmene’. Jeg tror det ville blitt ganske sÃ¥ store premier Ã¥ lodde ut ;)

  7. Nicolasden 18 Mar 2008 klokka 12:25 pm

    Det hjelper vel uansett ikke Ã¥ “skjule” affiliatelinks sÃ¥ lenge man sitter pÃ¥ wordpress.com, gjør det?

  8. picxxden 18 Mar 2008 klokka 12:37 pm

    Nei, hos wordpress.com blir du fort slettet om de har mistanke om at du annonserer for noe. Dette er også opplyst i brukervilkårene deres. Jeg har totalt migrert fra wordpress.com på noen blogger og over til blogspot.

    Ellers må jeg bare få legge til at personlig synes jeg det er tullete at man ikke kjøper seg et domene og skaffer seg et webhotell om man driver kun en blogg. Det er tross alt snakk om på hundrevis, kanskje tusenvis av selvskrevne artikler man legger ned uttallige timer på å forfatte, og disse gratise bloggetjenestene har intet ansvar om bloggen din en dag skulle være borte. En host tar i det minste backup på serveren en gang daglig/ukentlig.

  9. Kireboden 18 Mar 2008 klokka 4:20 pm

    Nikket meg gjennom hele innlegget ;) Kunne ikke vært mer enig i det picxx skriver her. Vi ønsker vel alle trafikk til bloggen vår, uavhengig av om vi tjener penger på den eller ikke. Og som picxx sier, hvem legger vel igjen nettsiden sin i kommentarfeltet om de ikke ønsker å få promotert siden sin samtidig? Da kan man vel like gjerne la være å legge inn siden, og spare noen ekstra sekunder :) Selv har jeg lagt inn url´en til bloggen min, men jeg ønsker jo trafikk også da :)
    Personlig får jeg mer lyst til å skrive når jeg ser at det renner trafikk til bloggen min, enn om det kun hadde vært jeg selv som hadde lest den.

  10. Nicolasden 18 Mar 2008 klokka 4:32 pm

    Jeg har selv migrert til eget domene, men hoster fortsatt bloggen min på wordpress.com. Tanken er at jeg skal la de fleste lenkene peke mot det nye domenet mitt (uten wordpress.com i navne), sånn at en eventuell overgang til eget webhotell skal gå smertefritt og uten at de lenkene som peker til bloggen min i dag skal bli ugyldige etter flyttingen (alle lenker som er lagt ned fra før ca medio februar vil selvsagt peke til arsethica.wordpress.com, men jeg må bare vente lenge nok).

    Et stort aber med å gå vekk fra wordpress.com er selvsagt at jeg vil miste en god del besøkende. Mange av de som kommer til meg kommer via wordpress.com sitt interne ratingsystem eller via den interne kommentarovervåkningen. I forhold til f.eks. blogger er man nesten garantert en del besøkende på wordpress.com, og det føles veldig trygt og godt :) Definitivt en byttekostnad, kan man si.

  11. Uten navnden 18 Mar 2008 klokka 4:35 pm

    hei.Intressant tema du tar opp..Selv mÃ¥ jeg referere til en som refererte til en som kom med en bra forklaring pÃ¥ hva en blog EGENTLIG er.. Ikke at jeg er uenig med deg…Men synes denne definisjonen egentlig traff mitt i hjertet:

    Sitat
    “Ã… fÃ¥ lese hva andre mener, fyller hodene sine med, brenner for eller irriterer seg over - setter farge pÃ¥ egne nyanser, og utvikler nye tanker, gir utvidet forstÃ¥else og bygger broer mellom tankebaner, uavhengig av alder, kjønn og rase. Det forutsetter bare at vi bryr oss nok til Ã¥ lese, er nysgjerrige nok, involverer oss tilstrekkelig i det som stÃ¥r i headingen, har tid og bruker den. “

  12. Rageden 18 Mar 2008 klokka 7:35 pm

    @ Kirebo:
    jeg er enig i mye av det picxx, men poenger er at dere tenker ser litt for ekstremt på dette.
    Slik jeg oppfatter picxx så mener han at alle bloggere (beklager stråmann påstanden) ubevist ønsker så mye trafikk til sin blogg som mulig.

    Det var dette som var sakens kjerne.

    @ saken ellers:
    Jeg er så absolutt enig med picxx og alle andre som måtte mene det samme at man sikkert ville syntes det var litt kjipt om man ikke hadde noen besøkende i det hele tatt.
    Men spørsmålet er da, hvor mange skal til for at man blir fornøyd?

    Fra mitt personlige ståsted så er det altså meg revnende likegyldig om det er 500 eller 5000, fordi jeg skriver om det jeg vil og føler for uansett.

    Jeg tror det er mange som meg, og at picxx tar feil når han påstår at det er en myte at alle plutselig har endret fokus.

    Vel, jeg skjønner at det kan oppfattes som paradoksalt at jeg har min blogg URL i nick’et, men det er nå den jeg er, jeg er en identitet på en måte og det er der jeg bor.
    Jeg ser ikke på dette som reklame for en nettside, men et spørsmål om identitet (les: interaktiv sådan da)
    Det er uansett langt i fra det samme som at jeg skriver denne kommentaren for å reklamere for meg selv!!

    Det er faktisk en markant forskjell her folkens!

    Skriver om ting man ønsker, og hvor man ønsker, fordi man ønsker å skrive!
    -VS-
    Skriver om ting som trekker folk, på steder som trekker, fordi man ønsker å trekke folk!

    Jeg mener fortsatt at artikkelen til picxx gav et inntrykk av at det var viktigere å trekke folk, enn hva man skrev om.

  13. picxxden 18 Mar 2008 klokka 8:19 pm

    Men spørsmålet er da, hvor mange skal til for at man blir fornøyd?

    Godt spørmÃ¥l Rage, og for min del er det ikke noe svar. “The sky is the limit”.

    Og… jeg tror faktisk ogsÃ¥ alle andre nettsideeiere sier det samme i sitt stille sinn, selv om de ‘ikke ønsker besøkende til sin blogg’.

    Det som stÃ¥r igjen er vel i bunn og grunn bashingen mot de som faktisk tjener noen kroner pÃ¥ sin blogg. Hvorfor er ikke sÃ¥ deres artikler like gode som dine….kan du svare meg pÃ¥ det.

  14. Sindreden 18 Mar 2008 klokka 9:51 pm

    atomet: SÃ¥ du mener at en blogg bør ha over 1000 unike daglig før man kan ha reklame? Hmm.. Og man har kanskje rÃ¥d til en pizza i mÃ¥neden sier du? Vel, jeg har foreløpig ganske langt unna 1000 unike i mÃ¥neden, men jeg har faktisk tjent langt mer enn “nok til en pizza” pÃ¥ bare litt over en mnd. Ville bare si det. Alt hjelper vettu, sÃ¥ jeg ser ingen grunn til Ã¥ ikke ha reklamen der. Riktignok er det bare Adsense jeg har tjent pÃ¥, og heller dÃ¥rlig med TD. Mulig jeg tar vekk de bannerene etterhvert.

  15. Gunnisden 19 Mar 2008 klokka 3:01 am

    Selvfølgelig vil alle bloggere ha PR, de er så mediakåte som bare fy. Ellers hadde de laget seg en god gammeldags dagbok. Syns det er bra at de ikke vil tjene noe på det. Er drita lei adsense. Bannere og slikt er ok, men adsense asså, gørt.

  16. Mehden 19 Mar 2008 klokka 3:52 am

    Ganske mange sider som ikke er ute for å bringe flest mulig brukere til siden, men for eksempel for å kommunisere med en gruppe andre mennesker osv. Da driver man ikke aktivt med reklame for siden, de man ønsker å kommunisere med vet om den.

    For å tiltrekke folk må man generelt skrive noe folk vil lese, så det å reklamere på siden er vel sådan ingen negativ ting. Det trenger heller ikke *nødvendigvis* å senke troverdigheten til siden, men dette må man jo se ann.

    For å ta et eksempel på troverdighet angående reklame på siden, så kan vi jo bruke akkuratt denne siden, da den er et skinnende eksempel på en side som ikke har noen som helst troverdighet, om man tar seg en tur innom:
    http://norskeplugins.com/annonser-pa-norske-plugins/

    Salg av posts? La en selger skrive en post for sitt produkt for å reklamere for det, eventuelt at du skriver en *kjøpt* anmeldelse av et produkt? Dette er jo så lite troverdig som du kan få det, selv om det jo er greit at du helt offentlig viser at ingen må tro på noe som står her.

    En annen ting med denne siden er jo at den ogsÃ¥ har et greit potensiale for Ã¥ bli fjernet fra for eksempel Google indeksen da den ganske klart og offentlig selger lenker som ikke er markert som det (salg av lenker ikke markert med no-follow eller noen annen mÃ¥te som gjør at Google ikke øker pagerank pÃ¥ grunn av lenken er imot Googles “quality guidelines”). (https://www.google.com/webmasters/tools/paidlinks)

    Som et bevis pÃ¥ mangelen av troverdighet, etter Ã¥ ha tuslet rundt litt her for Ã¥ se hva det egentlig var, er jo posten om norges fem styggeste “blogger”. Greit, et par av de er ikke veldig fine, men ettersom dette er en “norsk blogg” (eller har jeg bomma helt her?) sÃ¥ burde den vel trone ganske greit pÃ¥ førsteplass. Reklame pÃ¥ siden er greit, men det kan gjøres fint, og det kan gjøres stygt. Denne siden har falt ganske hardt pÃ¥ feil side av stygt, i likhet med for eksempel vg.no. Reklame kan gjøres som en del av designet, uten at det er for voldsomt. Bra eksempler er Slashdot og Arstechnica.

  17. picxxden 24 Mar 2008 klokka 6:06 am

    @Meh : Om man selger poster står man jo fritt til å avslå poster man enten ikke liker, eller poster man mener er feilinformasjon på produktet. Når blogger skriver posten er dette en anmeldelse, og om produktet / siden det bestilles en anmeldelse av er dårlig, vil jo selvsagt også dette fremgå i posten. En betalt post er ikke annerledes enn de postene jeg har her på bloggen om spillnett.no og matsiden.no

    år det gjelder de fem styggeste bloggen er jo det en post med en subjektiv mening, og jeg kan selvsagt ikke ta med denne bloggen på den listen, men om du har en egen blogg står du jo fritt til å gjøre det.

    Hva gjelder google indeksen har jeg en post som går på 30prosent regelen som dekker det temaet ganske så godt :)

  18. OutOfTheBoxden 24 Mar 2008 klokka 10:37 am

    Kult innlegg. Passe bombastisk og provokatorisk. Jeg er enig med deg jeg picxx.

    Her i Norge finnes det en masse mer eller mindre venstrevridde idealistiske guttunger (og jenter) som idealistisk proklamerer at de ikke blogger for å tjene penger og ikke bryr seg om besøkstall. Og dermed føler det seg høyt hevet over alle andre.

    En del synes også å mene at de faktisk skriver bedre av den grunn. Så en del av dem setter seg opp på sine høye hester, skuer utover verden og proklamerer at andre skriver dårlig. Ut vel egentlig å være noe mer i stand til å vurdere kvaliteten på egen ting enn andre er - slike vurderinger kan jo bli plagsomt subjektive.

    Akkurat den sammenhengen har jeg ikke så lett for å se. Det må være noe med rene sinn og ren tekst? Eller bloggere av Guds nåde? Who knows?

    Men jeg mener vel som du pizxx, at alle som linker til bloggrevyen bryr seg om besøkstall.

    Litt mener jeg også at det er litt sykt å lese en masse folk som ingen gidder å lese rakke ned på folk som mange gidder å lese. For meg blir det litt å argumentere for at kunden alltid tar feil. Litt kort, litt furtent og ganske småarrogant. Og som oftest helt uten grunnlag - ofte med utgangspunkt i så naive analyser av verden, virkeligheten og seg selv at det nesten blir patetisk.

    Ellers har jeg lett for å tenke at journalister skriver for å tjene penger. At Jo Nesbø og Karin Fossum gjør det. Og at det gjorde jo faen meg Ibsen og Hamsun også.

    Men det er mulig jeg tar feil. Og det mulig Ibsen og Hamsun ikke er så gode heller - når det kommer til stykket.

    Who knows?

    SÃ¥ fikk du i alle fall litt mer provokasjoner!

Skriv en kommentar